Aktualnosci

7 znaków, że nosisz niewłaściwe kicksy

Wiele obrażeń stóp i kostek można przypisać źle dopasowanym butom. Powie Ci to każdy podolog i reumatolog.

Niestety dzięki tysiącom opcji modeli butów sportowych – z których wszystkie zmieniają formę i funkcjonowanie częściej niż Taylor Swift wydaje kolejny singiel będący międzynarodowym hitem – nie możesz wiedzieć o tym czy nosisz złe buty. Zdążyliśmy po prostu pogubić się w ilości oferowanych modeli, z których jedne są godne uwagi, a inne powinniśmy ominąć szerokim łukiem. Z drugiej strony nigdy nie dowiesz się czy dany model Ci pasuje, dopóki go nie stestujesz… Nasza rada? Przeczytaj ten tekst przed poszukiwaniem kolejnej pary kicksów i miej na uwadze przede wszystkim nie wygląd i styl, ale swoją wygodę i komfort swoich stóp!
Jeśli miejsce na palce – lub cały but – są za małe, możesz wywierać zbyt duży nacisk na palce u stóp i powodować czernienie lub utratę paznokcia. W rzeczywistości istnieje termin na ten konkretny problem związany z butami: palec biegacza.

Kicksy New Balance to jedna z najwygodniejszych opcji na rynku.

Jak tego uniknąć? Postępuj zgodnie ze starą zasadą: wciśnij kciuk na szerokość między czubkiem najdłuższego palca a przodem buta. Nie bój się wybrać pary o pół rozmiaru lub pełny rozmiar większej. Dla przykładu do pracy i szkoły możesz wkładać buty w rozmiarze 38, na fitness 38,5 zaś do biegania w rozmiarze 39. Dzięki temu Twoje spuchnięte stopy podczas wysiłku nie wywołają otarć czy bolesnych odcisków.

Masz stopy podatne na pęcherze? Nie jesteś sam. Jest to najczęstsza skarga maratończyków, według wielu statystyk. Podczas gdy pęcherze mogą wyskakiwać na nodze z powodu niewłaściwych skarpet (lub kombinacji złych butów i skarpet), to sam niewłaściwie dobrany but, który pociera cię w jednym miejscu w niewłaściwy sposób, może zrobić taki sam efekt. Nie powinieneś więc wbijać się na siłę i rozbijać nowej pary kicksów, jeśli czujesz ucisk. Zamiast tego od razu po zakupie w butach powinno się czuć komfortowo, a sneakersy powinny być odpowiednio dopasowane od razu po wyjęciu z pudełka.

Ból pięty jest kolejnym, najczęstszym powodem, dla którego ludzie odwiedzają podologów, a przyczyną tego jest zwykle zapalenie powięzi podeszwowej. Okazuje się, że aż około 50 procent klientów w gabinetach specjalistów od stóp przychodzi z problemem zapalenie powięzi podeszwy właśnie. Przyczyna? Noszenie złych butów i wielokrotne uderzanie źle wyprofilowanej podeszwy w spód stopy – to typowe zjawisko. Pierwszym Twoim krokiem powinna być oczywiście wymiana butów sportowych na takie sprawdzonej marki, jak np. New Balance, która przoduje w komforcie kicksów od początku swojego istnienia. Jeśli jednak pomimo wymiany butów nadal masz problemy, poproś podiatrę lub fizjoterapeutę o zbadanie twojego chodu i sformułowanie zaleceń dla butów, które zapewnią potrzebne wsparcie Twoim stopom.

Kiedy nosisz buty sportowe, które mają zbyt sztywne podeszwy, ciągły nacisk na stopę może powodować podrażnienie nerwów, co spowoduje uczucie pieczenia w pobliżu palców u stóp. Skorzystaj w tej sytuacji ze specjalistycznych butów sportowych, które są przeznaczone do konkretnej dyscypliny jak np. do jazdy rowerowej czy cross-fitu. Znajdź buty z amortyzowaną wkładką, zaś sznurowadła leżące najbliżej twoich palców nieco poluźnij. Niech będą swobodniejsze niż górne sploty, aby Twoje palce mogły trochę się poruszać.
Drobne złamania kości mogą przytrafić się każdemu i rzadko są wynikiem noszenia złych kicksów, ale czasami są z nimi powiązane. Dla tych osób, które uderzają się w pięty, powodem złamań są często właśnie złe buty, ponieważ nie oferują wystarczającej poduszki do pochłaniania wstrząsów, co może prowadzić do drobnych złamań, zapalenia stawów i innych obrażeń.

butyPowodem podobnych obrażeń są często buty udające bieganie boso, takie jak buty Nike Free. Ten minimalistyczny trend narodził się, gdy ludzie zapragnęli biegać jak nasi przodkowie, ale zapomnieli o tym, że na naszych trasach biegowych nie ma już tak dużo piasku lub ziemi. Kiedy podłoże do bieganie, takie jak bieżnia czy chodnik lub ścieżka rowerowa jest wykorzystywane zbyt często, stopy dają o sobie znać. Jeśli więc zaliczasz się do tych osób, które w trakcie biegania uderzają o podłoże od pięty, wybierz bardziej konwencjonalne kicksy, takie jak przykładowo Asics Gel Lyte III.

Zapalone ścięgna mogą się zdarzyć w kilku miejscach na stopie, ale najczęściej występują na wewnętrznej stronie kostki lub zewnętrznej krawędzi stopy. Pierwszy rodzaj z nich jest spowodowany toczeniem się stopy do wewnątrz, co oznacza, że potrzebny jest Tobie bardziej strukturalny but do biegania, podczas gdy drugi jest spowodowany przez łuk obuwia, który ewidentnie zapewnia zbyt duże wsparcie. Zapytaj podologa, jak bezpiecznie wrócić do rutyny treningu i jak znaleźć buty, które nie doprowadzą Cię do obolałych ścięgien.
Często jest to tylko znak że masz buty, które należy wymienić, ale jeśli porównasz lewy but z prawym i zauważysz asymetrię, możesz potrzebować niestandardowych wkładek lub ortezy, aby zrównoważyć ruchy ciała.

Zastanawiasz się czy powinieneś wybrać neutralny rodzaj biegowych butów? A może model z kontrolą ruchu, minimalistyczny lub stabilizujący byłby lepszym dopasowaniem? Najlepszym sposobem, aby to określić bez wizyty u profesjonalisty pomagającego w dopasowywaniu butów, jest wykonanie „testu na mokro”. Stąpnij mokrą stopą na kawałku papieru lub suchym kawałku betonu, a następnie spójrz na obszar śladu, który pozostał. Jeśli widzisz cały ślad stopy, prawdopodobnie masz płaskie stopy, które mają tendencję do toczenia się do wewnątrz. Jeśli istnieje niewielkie połączenie na odcisku między przednią częścią stopy a piętą, masz wysoki łuk i prawdopodobnie najlepiej byś czuł się w neutralnym modelu kicksów, który absorbuje wstrząsy. A jeśli twój odcisk znajduje się gdzieś pośrodku tamtych dwóch opcji, wybierz stabilny but, aby uzyskać połączenie amortyzacji i pełnej kontroli nad swoim ruchem.